fredag 26 september 2008

Ordens betydelse

jag gillar ord, kan nog till och med säga att jag tycker att ord är viktiga, särskilt ord som faktiskt betyder någonting. Fast ibland skaver vissa ord, blir obekväma som trånga skor som sjunger falskt. Just idag har jag hakat upp mig på ordet medmamma. Är det det jag ska bli? Vad betyder det? Att jag är med mamma? Med den riktiga mamman? Att jag är en annan sorts mamma? Att jag är mamma jag med? Hur jag än vrider och vänder på det så känns ordet fel. Det svåra är att jag inte har något bättre ord att föreslå, tips någon?

Själva rollen har jag nog inget problem med, inte just idag i alla fall. Däremot tror jag att rollen kan behöva ha ett eget ord, fast ett annat ord, jag vet bara inte vilket. Beskrivande ord särskiljer, pekar ut och stoppar in en i ett litet fack. Jag kan köpa att det är ett eget fack att vara mamman som inte har fött barnet, men hur definierar man det utan att det låter krystat och löjligt?

Bloggtiteln tog jag från adoptionsvärlden, där pratar många om den biologiska mamman och adoptivmamman för att särskilja rollerna. Jag kommer visserligen adoptera vårt barn, men kan inte riktigt se att det är adoptivmamma jag blir, adoptivmamma är något annat i min värld. Fast ickebiologisk mamma låter så klart grymt tillkrånglat, dessutom får det mig att fundera på vad man är när man är en ickebiologisk människa, konstgjord?

Tills jag hittar något bättre tänker jag se det som att det är en alldeles vanlig och samtidigt ganska ovanlig mamma jag ska bli, trots att det är min fru som kommer föda barnet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Varför inte bara Mamma...för det är ju det du blir.

För de heterosexuella par som av olika anledningar måste använda en annan mans sperma blir ju inte titlarna Mamma och Medpappa utan bara Mamma och Pappa oavsett att han inte är den biologiska Pappan. Likväl är han väl den som är det mesta och bästa Pappan för det barnet...och så blir det ju för er också. Mamma dä och Mamma dy!

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Det pågår någon slags trend i min nära vänkrets där barnen kallar sina föräldrar för förnamn istället för mamma respektive pappa.

Kanske är det något för er?

Eller så kanske mamma och mamsen (nä, det låter ju inte klokt, men ni kan säkert komma på ett ord som känns mer rätt). För medmamma, nä jag har svårt att se framför mig hur ett litet barn på dagis frågar personalen när medmamman kommer.

fru Svensson sa...

Joo, självklart bara mamma egentligen.
Menar inte att jag tror att någon kallar sig/blir kallad medmamma inför barnet/barnen, utan mer att det är ett begrepp som används för att definiera den ickebiologiska mammans roll. Men även där blir ordet skevt och ojämlikt.
Får nog släppa ordet och bara kalla det mamma tills vidare.