torsdag 25 september 2008

hur gör man?

Man startar en blogg, man vill berätta massvis men vill samtidigt behålla sin anonymitet. Det är svårt. Att vilja berätta men ändå vilja vara hemlig, hur hittar man vägen däremellan?

Jag SKA bli mamma, min fru SKA bli mamma. Hon kommer (om allt går så bra som vi hoppas) bli mamma på det vanliga sättet; föda ett barn och sen ses som barnets mamma, inte bara av sig själv utan ses som självklar mamma av samhället, släkt och vänner. Jag ska bli den andra sortens mamma, den som inte fött barn, den som ibland inte räknas, den som kanske kommer få kämpa för att synas/räknas/finnas. Just nu är jag inte så orolig, dy och jag är överens, vi är trygga i vårt beslut. Ändå, det är stort, det är spännande och omvälvande, stort och fantastiskt. Jag vet att det är farligt och kanske utmanande att skriva SKA, men vi har inte så många alternativ, så just nu sätter vi hoppet till att det SKA funka. Om det inte gör det så får vi tänka om.

Jag hoppas att fru Svensson dy kommer slippa känna på hur svårt det kan vara att bli gravid, jag önskar att vi ska slippa vara med om de värsta svårigheterna. Jag önskar att vi ska få ha lite tur, det kan vi behöva.

Inga kommentarer: